Chcete svůj Counter strike server 1.6 ? Není problém!
Hardwarové a systémové požadavky
Na zacátek si povíme neco o hardwarových a systémových požadavcích. Co se týká operacního systému, tak zde je situace více naklonena linuxu, jeho stabilita, bezpecnost a práce s pametí je ješte stále lepší než u windows NT, které se ovšem taky nemají za co stydet. Nejméne vhodné jsou windows 9x, s jejichž stabilitou má zkušenosti snad každý z nás

Otázka hardwarových požadavku je ponekud složitejší. Záleží totiž na použitém operacním systému, jeho nárocnosti a v neposlední rade také na jeho "kondici". Obvykle se mluví o 50MHz a 8MB RAM na jednoho hráce plus nároky operacního systému samotného. Tyhle hodnoty jsou možná trochu nadhodnocené a zavádející, nicméne pokud chcete mít opravdu jistotu tak doporucuji se jich držet. Také záleží na tom jestli provozujete internet, nebo LAN server. Internetový server má obvykle mnohem nižší požadavky na hardware díky nižším rates (pocet serverem zpracovaných paketu za sekundu). Obecne lze ríct že 1GHz a 256MB RAM je na windows LAN server pro 20 lidí optimální minimum. Na internetu s linuxem lze potom prežít i s 400MHz a 64MB RAM pro 10 hrácu, ovšem požitek ze hry nebude nikterak úchvatný. Jestli to ovšem myslíte s provozováním cs serveru smrtelne vážne a máte dostatecné možnosti a finance, potom se bez druhého procesoru neobejdete! Asi vás zajímá co je duležitejší, jestli CPU nebo RAM. Odpoved je vcelku jednoduchá. Oba parametry jsou stejne duležité. Nemá cenu mít 2GHz a 128MB RAM, nebo 500MHz a 512MB RAM. Oba tyto extrémy budou podávat horší výkon než 1GHz a 256MB RAM!
Instalace
Nyní prejdeme k instalaci. První co musíme udelat je stáhnout si instalacní soubor pro server. Lze jej stáhnout na fileplanet , ve vyhledávání zadejte hlds (Half-Life Dedicated Server). Tento soubor je urcen speciálne pro provoz serveru, má kolem 120MB a jeho verze je 4.1.1.1 pro windows a 3.1.1.1 pro linux (counter-strike 1.5). Zde v sekci files je potom k dispozici poslední non-steam update windows serveru, který opravuje pár chyb (~3MB). Nainstalujte a aktualizujte serverový soubor (typicky do adresáre C:/HLServer). Poté do tohoto adresáre nainstalujte klient verzi counter-strike 1.5 (~130MB). Pokud jej nemáte, stáhnete ho taky na fileplanet . Pokud nemáte chut stahovat serverovou instalaci tak soucástí každé klientské instalace half-life je také dedicated server, jehož spouštecí soubor hlds.exe naleznete v adresári SIERRA/Half-Life. Nevýhoda takového rešení je dána samotnou podstatou multifunkcních rešení, které nikdy nedosáhnou parametru a výkonu specializovaného bratrícka. Dalším problémem je obtížná, ne-li nemožná aktualizace.
Pro instalaci Steam serveru mrknete sem .
Spouštecí parametry
K provozu serveru lze od verze 4.1.1.1 využít takzvané GUI (Grafical User Interface), což není nic jiného než grafická nadstavba staré konzoly. Výhodou GUI je jeho snadná ovladatelnost a tudíž stravitelnost pro zacátecníky, nevýhodou pak vyšší systémové požadavky a pouze základní konfiguracní možnosti. Ti z vás co se rozhodli pro GUI mužou, ale nemusí, následující odstavec preskocit.
Pro provoz serveru je dobré si vytvorit zástupce k souboru hlds.exe. Musíme ovšem upravit jeho spouštecí parametry tak aby odpovídaly našim predstavám. Toho docílíme editací pole "cíl" (target) ve vlastnostech zástupce. Standardne je tam uvedeno "C:\HLServer\hlds.exe". Half-Life Dedicated Server není ovšem urcený jenom pro Counter-Strike, ale lze s ním spouštet i jiné hry založené na Half-Life engine, napr. Day of Defeat nebo Team Fortress Command. Musíme tedy zvolit hru pro kterou chceme server provozovat. Za cestu k souboru hlds.exe v poli "cíl" tedy zadáme " –game cstrike ". Pokud chceme provozovat více serveru na jednom pocítaci je nutné uvést port na kterém budou jednotlivé servery bežet, napr. " -port 27016 ". Obvykle se public servery provozují na portu 27015 a clanwar servery na portech 27016-27019, nebo vyšších. Pokud port neuvedeme, server automaticky beží na portu 27015. Pomocí príkazu " +maxplayers 20 " urcíme maximální pocet hrácu pro které je server urcen. Tento parametr nelze po dobu behu serveru menit! Dále musíme urcit mapu která se po spuštení serveru nahraje. Uciníme tak príkazem " +map de_dust2 ". Pro spuštení hlds bez GUI menu slouží príkaz " -console ". Príkazem " +log on " zapneme logovaní. Tento príkaz by mohl být umístený i v server.cfg, ale to nedelá dobrotu. Jestli nemáte rádi errory, i presto že nic nedelají, pridejte si do príkazové rádky ješte " -noipx ".
Príkazové rádka muže potom vypadat treba takhle:
C:\HLServer\hlds.exe -game cstrike +port 27016 +maxplayers 20 +map de_dust -console +log on -noipx
Jako parametr lze použít v podstate jakýkoliv serverový príkaz s tím že pred nej dáme " + ". Parametry s prefixem " - " lze použít jenom v príkazovém rádku zástupce. Použitelných parametru je samozrejme mnohem více a toto je jenom jejich základní výcet, o nekterých dalších si povíme v následujících pokracováních tohoto seriálu.
Príšte budeme pokracovat samotnou konfigurací a výctem základních promenných...
...so stay tune
část 2.
Z minulé cásti víme jak spustit server, takže dnes budeme pokracovat konfigurací a popisem nejduležitejších parametru serveru. Dozvíte se jaké soubory slouží ke konfiguraci serveru a taky vám predstavím pár príkazu které zásadním zpusobem ovlivnují požitek ze hry

Pomerne zlomová je verze 4.1.1.1 counter-strike 1.5 serveru, prináší pár nových vecí jako GUI menu, sv_stats a také opravuje pár bugu. Tato verze se také pomerne hodne priblížila pozdejší steam verzi Counter-Strike 1.6. Když se tedy budu zminovat o možnostech které jsou k dispozici od verze 4.1.1.1, platí tyto novinky samozrejme i pro Steam verzi.
Konfigurace
Konfiguraci neradno podcenovat, protože je stejne duležitá jako správné nakonfigurování a výber operacního systému (viz. minulá cást .), ne-li duležitejší. Správne nakonfigurovaný a dimenzovaný server je nekdy k nezaplacení. Hráci se na takový server obvykle rádi vrací a co víc si admin muže prát více, než zaplnený server

Veškeré nastavení serveru se provádí standardne v server.cfg pro Dedicated server (console) a listenserver.cfg pro Listen server (zároven klient). Další soubory ze kterých se ctou duležité konfiguracní informace jsou: mapcycle.txt , motd.txt a autoexec.cfg (ve Steamu jeho funkci prebírá soubor userconfig.cfg ). Názvy všech techto souboru jsou konfigurovatelné. Konfigurace se provadí pres príkazovou rádku zástupce. server.cfg ( listenserver.cfg ) slouží k nastavení nejduležitejších promenných serveru jako napr. mp_timelimit 30 , sv_maxspeed 320 atd., kdežto autoexec.cfg slouží jako taková náhrada príkazové rádky zástupce, napr. maxplayers 12 , map de_dust2 . Všimnete si, že pred príkazy v autoexec.cfg nepoužíváme "+" poprípade "-", jako je tomu zvykem v príkazové rádce. autoexec.cfg a server.cfg je spoušten pouze jednou a to pri spuštení serveru, narozdíl od ostatních konfiguracních souboru, které se spouštejí pri každé zmene mapy. Použití príkazu z príkazové rádky v autoexec.cfg má ovšem nekteré úskalí, takže bych doporucil jej moc nepoužívat. V mapcycle.txt je uložen seznam map a poradí ve kterém se na serveru mají automaticky menit. Tento výcet obvykle zahrnuje pouze nejoblíbenejší mapy, což ovšem neznamená, že by se mapy neuvedené v seznamu nedaly na serveru zahrát, pouze je k tomu potreba manuální zmeny mapy, napr. pomocí príkazu changelevel název_mapy . V motd.txt je uložen tzv. Message Of The Day (zpráva dne), který se každému hráci zobrazí pri pripojení na server. Obvykle se zde uvádí jména adminu a kontakty na ne, poprípade domovská stránka serveru, ci sponzora. Ve Steamu lze v tomto souboru použít HTML zápisu, což podstatne zlepšuje grafické možnosti a prehlednost.
Rates
Nyní si predstavíme nekteré duležité parametry pro kvalitní chod serveru. Nebudu zde zminovat standardní parametry typu mp_timelimit , nebo sv_password , ty si mužete i s popisem nastudovat v seznamu príkazu . Zamerím se pouze na méne obvyklé parametry a takové co výrazným zpusobem ovlivnují chod serveru, výkon a jeho urcení (LAN, internet).
Asi vetšina z vás tuší, že to co je vhodné pro internet není pro LAN zrovna nejlepší. Velmi silným nástrojem jsou tzv. rates , které mají co docinení s poctem paketu za sekundu posílaných serverem a klientem. Pro LAN je proto dobré je nastavit na maximum resp. minimum

Jsou to:
sv_minrate (udává minimální datovou propustnost mezi klientem a serverem)
sv_maxrate (udává maximální datovou propustnost mezi klientem a serverem)
sv_minupdaterate (udává minimální pocet paketu, které muže poslat server klientovi)
sv_maxupdaterate (udává maximální pocet paketu, které muže poslat server klientovi)
Pri správném nastavení minrate a maxrate se dá docela dobre zajistit míra tzv. HPB (High Ping Bastards - hráci s vysokým pingem) a LPB (Low Ping Bastards - hráci s nízkým pingem) na serveru. Napríklad pokud nastavíme sv_minrate na 8000 tak si modemári na takovém serveru moc nezahrají, protože budou v jednom lagu, naopak když nastavíme sv_maxrate na 6000 tak hráci s dobrým pripojením budou muset prizpusobit svoje nastavení a tak se podmínky vyrovnají. V praxi se sv_minrate a sv_minupdaterate vubec nenastavuje (minrate je default 0 a minupdaterate je default 10). sv_maxrate se na internetu vetšinou nastavuje na 9999, což je takový kompromis mezi omezením LPB a rovnomerným rozdelením datového toku mezi všechny hráce na serveru. Z toho duvodu nemá cenu na internetu mít nastavenou klientskou rate na 20000 když vás stejne omezí server. sv_maxupdaterate se na internetu nastavuje pro clanwary obvykle na maximum tzn. 100. U public serveru záleží na jeho výkonu. V prípade LAN je dobré nastavit sv_maxrate na 25000 a sv_maxupdaterate na 100. Parametr sv_lan ovlivnuje zda je server urcen pro internet (sv_lan 0), nebo pro LAN (sv_lan 1). Nastavením sv_lan na 1 se automaticky povolí maxrate na 20000. U starších verzí serveru než 4.1.1.1 (napr. server který je soucástí klientské instalace counter-strike 1.5), tato hodnota byla omezena na 9999 což pusobilo na LAN pomerne velké problémy s choke (ztrátou paketu jdoucími od klienta) v prípade maximálního nastavení klienta.
Další novinka kterou nám prinesla verze 4.1.1.1 je príkaz sv_stats . V prípade nastavení na 1 povoluje sbírání základních statistických údaju jako napr. vytížení CPU nebo FPS serveru, což samozrejme mírne zatežuje server, takže doporucuji tuto možnost nevyužívat.
Poslední zajímavý parametr je sys_ticrate . Nehodlám rozebírat jeho presnou funkci, to je práce pro jiné. Duležité je, že po zvýšení této hodnoty z default 100 na 10000 docílíme vyššího FPS serveru (pokud nám to hardware povolí) a tím zvýšíme i pocet paketu posílaných klientovi, což má za následek plynulejší hru. Navíc asi každý z vás videl demo z nejakého CPL nebo WWCL kde všech deset hrácu má ping do 5ms, kdežto u Vás na LAN máte kolem 20ms. Vezte, že i za tohle cástecne muže vysoká sys_ticrate

Vetšina z výše zmínených promenných zároven zvyšuje nároky na hardware serveru, takže pokud máte slabý pocítac tak je nejlepší vyzkoušet kde jsou jeho hranice.
Pro shrnutí uvedu obvyklé nastavení výše zmínených parametru pro internet a LAN:
sv_minrate (nepoužívá se)
sv_maxrate (internet – [public - 9999, clanwar - 25000], LAN – 25000)
sv_minupdaterate (nepoužívá se)
sv_maxupdaterate (internet – [public - default, clanwar - 100], LAN – 100)
sv_stats (obvykle vypnuté)
sys_ticrate (internet - [public - default, clanwar - 10000], LAN - 10000)
Vidíme, že internetové clanwar servery se v dnešní dobe nastavujou v podstate stejne jako servery pro LAN.
Pokud se chcete vyhnout potížím pri provozu LAN serveru, je dobré do príkazové rádky zástupce pridat " -nomaster " a " -insecure ". První parametr zajistí, že váš server nebude pridán na seznam herních serveru. Druhý parametr vypíná spojení s WON a kontrolu cd-key. Obecne by se dalo ríct, že temito parametry ríkáme serveru at se nesnaží o komunikaci pres internet.
Komentáře
Přehled komentářů
Бери и повторяй, заработок от 50 000 рублей. https://vk.com/zarabotok_v_internete_dlya_mam
How to misuse Google
(DavidFex, 25. 12. 2022 3:23)That means you'll get the idea some fresh features and have access to additional channels where you can gain visibility, without having to modify nous of some ornate, vade-mecum migration process. https://googlec5.com
www.konzument.sk
(www.konzument.sk, 18. 9. 2012 23:41)
Naše komunikačné servery:
Ventrilo
IP: 92.240.237.43:3859
TeamSpeak 3
IP: 81.0.217.180:6101
Mumble
IP: 217.11.249.85:7708
Naše servery:
Aim
IP server: 109.74.146.22:27015
connect cs.konzument.sk:27015
Awp
IP server: 109.74.146.22:27016
connect cs.konzument.sk:27016
Bhop
IP server: 109.74.146.22:27017
connect cs.konzument.sk:27017
DeathMatch
IP server: 109.74.146.22:27018
connect cs.konzument.sk:27018
DeathRun
IP server: 109.74.146.22:27019
connect cs.konzument.sk:27019
Fy
IP server: 109.74.146.22:27020
connect cs.konzument.sk:27020
GunGame
IP server: 109.74.146.22:27021
connect cs.konzument.sk:27021
Kreedz
IP server: 109.74.146.22:27023
connect cs.konzument.sk:27023
PaintBall
IP server: 109.74.146.22:27024
connect cs.konzument.sk:27024
Public
IP server: 109.74.146.22:27025
connect cs.konzument.sk:27025
Slide 100aa
IP server: 109.74.146.22:27026
connect cs.konzument.sk:27026
Surf Speed-Runs
IP server: 109.74.146.22:27027
connect cs.konzument.sk:27027
Surf-Catch
IP server: 109.74.146.22:27028
connect cs.konzument.sk:27028
Zombie
IP server: 109.74.146.22:27030
connect cs.konzument.sk:27030
Po novom sa na nás nalinkuje cez:
www.konzument.sk
www.konzument.eu
www.konzument.com
www.konzument.net
server
(koko, 15. 3. 2012 10:38)Čau hele poradíte mi...já tam nemám na výběr hru cs:((((((
Problem se servrem
(Assasin, 8. 7. 2007 19:29)zdravim , Nějak sem nepochopil podstatu tohoto servru jestli je to pouze na NS a steam nebo i na nepatchovanou Hru CS 1.6 čistě na LAN. Kvuli tomu taky píšu že mě servr běží ale je zastaraly ttyp na ktery se nemohu připojit což mi dost vadí. Doufam že mi poradite kdyžtak sem deno deně na icq 228-058-479.prosím ozvěte se.
Dotaz
(Dejv54, 8. 11. 2011 16:13)Čau hele potřebuju pomoct chci dát na server Rank a Top15 ale nevim jak..:(...poradíš..:)
port
(LOk, 19. 9. 2009 13:29)Prosim kde zmenim port meho serveru.Nemel jsem to na zacatku vytvoreni k dispozici.Pls poradte
!!!
(!!!, 13. 7. 2008 18:00)HEj DIKY MOOC MOC MY TO POMOHLO DOUFAM ZE SE TI TO VRATI ::) :) :) :) Dik !!!
Заработок в интернете
(StevenWat, 3. 1. 2023 16:04)